Tagarchief: herbestemming; soestdijk; paleis;

Mijn liefde voor Soestdijk

soestdijkMijn liefde voor Soestdijk
Mijn opa (Egbert Holtrust) woonde in het plaatsje Soestdijk. In 1928 zag hij bij een relatie een aromaflesje op de tafel staan. “Dat is nou echt wat voor jou” zei de relatie. Mijn opa ging erachteraan en kreeg van de Duitse fabrikant de alleenvertegenwoordiging in Nederland en begon met de verkoop van de aroma. Dit liep al snel zo goed dat hij zijn assortiment ging uitbreiden met soepen die hij in een schuur bij de woning in Soestdijk vervaardigde.

Dat idee liep in de13082 soep..
Helaas werd de geur in de omgeving niet zo gewaardeerd. ‘S-avonds is er wel eens bezoek van de politie geweest met klachten van buurtbewoners, waaronder de koningin.. (bron: Sporen volgen, de geschiedenis van de familie Holtrust)

Hoe vaak heb ik deze anekdote wel niet gehoord? Heel vaak. Te vaak, vond ik toen. Niet vaak genoeg, denk ik nu (mijn vader overleed in ’99). Maar misschien begon zo wel mijn fascinatie voor Soestdijk…

Oproep herbestemming Paleis Soestdijk
Toen op 9 juli 2015 Minister Blok een oproep deed tot voorstellen voor de herbestemming van Paleis Soestdijk was mijn interesse dan ook snel gewekt. En alsof het zo moest zijn had ik vrijwel direct een idee voor dit paleis met haar immense terrein. Bovendien was John net sinds 1 juli gestopt met zijn baan om zich volledig op Fundamental Concepts te richten. Was dit niet een perfecte kans om ervaring op te doen met een dergelijke pitch? Maar ja, zijn we daarvoor niet te klein? Hebben we voldoende expertise? Natuurlijk wel als we het samen doen met de juiste partijen! John heeft immers een breed netwerk en kent vast de juiste personen om samen een sterk team mee te vormen.

Van idee naar concept
Een belrondje naar de volgens hem perfecte partners leverde een 100% score op. Plein06 (creatief ontwerpbAfbeelding1ureau) en Venema restauratie waren direct enthousiast en ook Kranendonk Experience Company (ontwikkelt, produceert en exploiteert belevingswerelden rond merken en thema’s) haakte snel aan. We zijn enthousiast van start gegaan en hebben we ons idee uitgewerkt en vormgegeven, rekening houdend met de 5 succesfactoren die wij stellen voor succesvolle herbestemming.

Meedoen is belangrijker dan winnenIMG_4162
Vanochtend is het resultaat ingediend. 16 November volgt de uitslag. De drie à vier meest geschikte ideeen worden geselecteerd voor verdere uitwerking. Helaas kunnen we over ons idee nog niets zeggen. Onze mond houden en nagelbijten dus voorlopig. Maar wat de uitslag ook zal zijn; in dit geval geldt echt: meedoen is belangrijker dan winnen. De lering en ervaring die wij hebben opgedaan om samen met onze partners ons voorstel tot de invulling voor de herbestemming van Paleis Soestdijk op te leveren is sowieso de journey waard geweest. De samenwerking heeft geleid tot inspiratie en wat ons betreft een zeer gedegen en goed product. Dus wie weet…

Hoe het verder ging met de soepfabriek?
Het huis werd inmiddels ook te klein dus verhuisde mijn opa met zijn gezin naar Amersfoort en ging op zoek naar een geschikte locatie om een echte fabriek te gaan bouwen. Dit werd Harderwijk: de FINO Soepfabriek, later California soepen (in 1999 overgenomen door Struik). In de oorlog zou hier nog geschiedenis worden geschreven. In de hongerwinter van 44/45 werd hier namelijk soep uitgedeeld aan honderdduizenden mensen die tijdens hun zoektocht naar eten hier langskwamen. Op internet zijn hier nog diverse anekdotes over te vinden en op 4 augustus is hier in Harderwijk een plaquette ter nagedachtenis voor onthuld. In 1967 kreeg mijn vader – J.M. Holtrust – de leiding over de fabriek.california fabriek